۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

بازداشت شماری از شهروندان بهائی در کرمان و تهران

شنبه،21 اسفند 1389
کمپین دفاع ا ز زندانیان سیاسی ملیتهای ایران
 دادستان عمومی وانقلاب بم از بازداشت شماری از شهروندان بهایی در بم، کرمان و تهران خبر داد. 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا سنجری، دادستان عمومی وانقلاب بم گفت که این افراد در پی ۹ ماه «کار اطلاعاتی» از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شده‌اند. 
وی دلیل بازداشت این افراد را «ترویج وگسترش برنامه‌های خود در پوشش کارهای آموزشی فرهنگی در تعدادی از مهد کودک‌های بم، کرمان و تهران» عنوان کرده است.
این مقام قضایی به ایسنا گفت: «بررسی‌های انجام شده حاکی از وجود شبکه گسترده و اقدامات پیچیده‌ای است که این افراد با دستور از مرکز برنامه‌های گوناگون خود را در قالب آن پیگیری و پیاده می‌کردند.» 
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، در روزهای گذشته از بازداشت سامان استوار، سحر بیرام آبادی و نهاله شهیدی، سه شهروند بهائی فعال در حوزه کودکان و امور فرهنگی و آموزشی در شهر کرمان خبر داده بود. 
دادستان بم مدعی شده است که این افراد با «نفوذ» در یکی از نشریات محلی استان کرمان، دیدگاه‌های مذهب بهائیت را در قالب داستان و قصه‌های کودکانه، «القاء» کرده‌اند. 
این مقام قضایی افزود: «سوءاستفاده تشکیلات بهائیت از فضای بعد از زلزله سال ۸۲ شهرستان بم که نیازمند انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی مختلفی بود، کاملاً محرز است و مسئولین باید با نظارت و حساسیت بیشتر امورات فوق را هدایت و راهبری کنند.» 
با وجود زندگی ۳۰۰ هزار بهایی در ایران، حکومت ایران آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد. پیروان این دین در طول سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری در ایران مواجه بوده‌اند. و مانع تحصیل شهروندان بهائی در دانشگاه‌ها می‌شود. 
پس از وقایع دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته نیز شمار زیادی از شهروندان بهائی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. 
هفت رهبر بهائی در ایران از دو سال پیش در زندان هستند و در مرداد ماه جاری هر کدام از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.